דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


איך ניצור קהילה תוססת, נאמנה וצומחת באתר שלנו 

מאת    [ 18/11/2005 ]

מילים במאמר: 675   [ נצפה 5836 פעמים ]

איך ניצור באתר שלנו קהילה תוססת, נאמנה וצומחת?

מאת זיוה דינה

הנה יצרת אתר שובה עין, ויישמת את כל השכלולים בתוכו ומול מנועי החיפוש. עכשיו כדאי להתייחס למימד הבין-אישי של הגלישה באינטרנט, דהיינו, לקבוצת הדיון המקוונת, הקהילה, או בשמה הנפוץ: הפורום.
הפורום מהווה את לב האתר שלך. הגולשים יגיעו לפורום בגלל הנושא המרכזי הנדון בו, ויתמידו בו בגלל אפשרויות השיח המגוונות אודות נושא זה. שמירה על קהילת גולשים תוססת, נאמנה וצומחת תבטיח תנועה מתמדת של קונים פוטנציאליים לאתר שלך.
איך כדאי לנהל את הפורום?
עיצוב הפורום נעשה בהתאם למנהל, לנושא ולגולשים. אני מסכימה עם האינטרפרטציה של ד"ר רוני הורוביץ, ש"הפורום הוא אתה". ככל שהפורום יישא חותם אישי יותר, כך הגולשים ירגישו שזהו בית עם הורה תומך, להבדיל ממפגש אנונימי ברחבי האינטרנט.כמו בכל בית, גם כאן יש לקבוע בנחישות גבולות ברורים, ויחד עם זאת לגלות פתיחות לגבי דעות חדשות או לא מקובלות. הנה האפיונים שאספתי בשבילכם מנסיוני, כמנהלת פורום תמיכה גדול:
1. שמירה על זכויות יוצרים: לא להעתיק חומרים ללא רשות. כן להביא קישורים לחומרים קיימים, תוך ציון המקור והמחבר.
2. איסור על פרסום מסחרי או סמוי: כל פרסום אסור בגוף הפורום, כדי לא לפגוע באמינותו.
3. שמירת פרטיות הגולשים: פרסום מספרי טלפון, דוא"ל ושם מלא (אאוטינג) של גולש בפורום אסורים, כדי להגן על פרטיותם ובטחונם של הגולשים.באופן פרדוקסלי, האנונימיות מעודדת פתיחות אישית, אשר עשויה להועיל לכנות ולעומק של הדיון בפורום.
4. אופי השפה: רמת השפה צריכה להתאים לגיל ולהשכלה של רוב גולשי הפורום, ועל המשפטים להיות ברורים, קצרים ועם חלוקה לפסקאות לפי נושאים.
5. גישה תומכת ואוהדת. גישה זו תתבטא באכפתיות, אדיבות, פתיחות, חוסר שיפוטיות וכבוד הדדי בין חברי הפורום. יש לאסור התבטאויות מעליבות, כדי לאפשר לכל אדם להתבטא ללא חשש.
6. ענייניות והתמקדות בנושאי הפורום: יש להתבטא בענייניות מבלי להתייחס בביקורתיות לתגובה קודמת של גולש אחר, להתמקד בנושא הפורום ולא לגלוש לנושאים אחרים.
7. ציבוריות יותר מאשר אינטימיות: יש לאפשר לכל אורח להצטרף לדיון מבלי להרגיש "אורח במסיבה לא שלו". גולשים אשר יסטו לשיח אינטימי מדי, יש להפנות לאפשרויות תקשורת חלופיות כמו מסר אישי, דוא"ל או טלפון.
8. יש עם מי לדבר: יש להקפיד שכל הודעה תזכה לתגובה, או מן המנהל או מחבר בפורום, כדי שהכותב לא ירגיש מוזנח. ככל שהמנהל יהיה נוכח יותר, כך הגולשים ירגישו ש"יש עם מי לדבר". אולם הנוכחות איננה חייבת להיות on-line אלא בצורת פיקוח של מספר פעמים ביום.
9. אופי תגובת המנהל: מומלץ שתגובת המנהל תהיה ממוקדת בעיקר, ותכוון את השואל למעשים שיועילו לפתרון בעייתו: הפנייה לקריאת מידע אמין בספרות או באינטרנט, הפנייה לתחום המקצועי המתאים, הפנייה לחנות המתאימה או הפנייה לאביזר המתאים. כמו הורה טוב, כדאי שמנהל הפורום יביע היטב את עמדותיו והצעותיו, אולם לא ישלול תגובות שונות או מנוגדות לשלו, כל עוד אינן מזיקות.
10. טיפוח "דור המשך": על ידי כך שנעודד את הותיקים לענות על שאלות הגולשים החדשים, ולהביא מידע מעודכן משלהם בנושאי הפורום, או אף למלא תפקיד מסוים בפורום.
11. ריטואלים: הקפדה על מנהגים קבועים תקנה תחושה של יציבות והמשכיות. למשל: פינה קבועה ביום קבוע ובשעה קבועה, מדי שבוע.
12. הפתעות: מינון סביר של הפתעות יעזור לשמור על העניין של ציבור הגולשים הותיקים.
13. השתנות מתמדת של דף הפורום: יש להקפיד שהודעות חדשות יופיעו בהתמדה ויקנו תחושה של דינמיות.
פורום טוב צריך להיות בית טוב, עם הורה מוגדר בעל דעות ברורות, אשר נוכח לעתים קרובות ותמיד תמיד מגלה אכפתיות כלפי מראה הבית, כלפי בני הבית, וכלפי אופי השיח המתנהל בבית.
להבדיל מבית טוב, אשר מטפל בכל תחומי החיים של יושביו ומכיר אותם לפניי ולפנים, הרי שהפורום אמור לטפל אך ורק בתחום מסוים של גולשיו.
להבדיל מבית טוב, המעודד אינטימיות, כאן נעודד ענייניות, כדי לא להגרר לשיח בסגנון ה"צ'ט". הצ'ט מביא תגובות רבות לפורום, אולם מרתיע גולשים זרים מלהצטרף וגורם לירידה במספר הגולשים בפורום.
כמו בבית טוב, תנאים פיזיים טובים יעודדו הישארות ממושכת יותר. כוונתי היא לכרטיסים אישיים, מערכת מסרים אישיים נסתרת, אפשרויות צרוף קישורים להודעה וספריות מידע. חשוב מכל: עיצוב אסתטי וברור אשר מאפשר לגולשים להתמצא בדף הפורום במבט אחד, ומאפשר למנהל לעצב את דף הפורום לפי צרכי השיח והנושא.

לסיכום: הפורום הוא פלטפורמה אינטראקטיבית מצוינת של האינטרנט לניהול שיח בין אישי. נוכחות ניהולית מתמדת, שמירה על גבולות מחד ועל פתיחות והתחדשות מאידך, תאפשר לנו ליצור קהילה תוססת, נאמנה וצומחת של לקוחות בפוטנציה.




זיוה דינה היא בעלת האתר" קשב ADHD", המכיל את אינדקס המטפלים הגדול בארץ לשרותם של אנשים וילדים עם הפרעות קשב ורכוז.

כמו כן הכותבת, היא מנהלת בפורום התמיכה הפרעות קשב ADHD בפורטל תפוז.
מטרתה בניהול הפורום היא להעניק את מירב המידע המקצועי על ידי עריכת ספריית מאמרים, תרגומים וקישורים, על ידי ייעוץ מומחים מן השורה הראשונה ועל ידי תמיכה הדדית של חברי הפורום זה בזה.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב